Digital kampagne gav eksplosion i antal nyhedsbrevmodtagere

5739a3ee-192b-4304-85fc-6abe5678f0ad
Modeportalen Trendday brugte et år på at få oparbejdet en database med 36.000 nyhedsbrevmodtagere. En digital skrabespilskampagne fra Scratcher gav på 14 dage 22.270 ekstra. De to unge ejere er målløse.

 

For webshops er antallet af abonnenter på nyhedsbrevet vigtige for succesen. Sender man et godt tilbud til 100.000 læsere, får man alt andet lige et 20 gange større salg, end hvis man kun har 5000 abonnenter. For modeportalen Trendday var det derfor en øjenåbner, at de med en digital skrabespilskampagne fra Scratcher på 14 dage kunne få 22.270 nye abonnenter med en lille investering. De havde selv brugt over et år på at komme op på 36.000.

– Det blev en kæmpesucces. Vi fik øget vores kendskabsgrad, vi fik masser af hype og nye kunder – og vi fik ekstra omsætning. Det har været virkelig godt, fortæller en næsten målløs Kasper Bondegaard Pedersen, der i 2015 som 22-årig stiftede Trendday sammen med 20-årige Camilla Krøyer, der står for design. Deres unge firma er i dag på vej mod en omsætning på 10 millioner kroner i 2017. De mange nye kunder vil skubbe ekstra til den udvikling.

Sådan gjorde de

Skrabespilskampagnen, der blev gennemført i samarbejde med Trenddays marketingbureau Ackermann Kommunikation, fik sin egen platform i form af en hjemmeside i samme design som Trendday, og både firmaets nyhedsbrev, Instagram-profil og Facebook-side blev brugt som affyringsramper. I kampagnen blev der lagt vægt på at få de nuværende kunder til at sende invitationen til spillet videre til andre. Og det lykkedes. Der kom 60.000 besøgende på konkurrencesiden, og de kastede sig ivrigt ind i skrabespilskampen om de 25.000 præmier.

– De tre hovedpræmier var et gavekort på 1000 kroner og to kjoler, mens de 24.997 trøstepræmier var rabatkuponer med 40 procents rabat på en bestemt taske. Da de første 50-60 stykker var solgt, havde vi ikke flere af den model, og vi måtte smide en anden taske af eget label på, forklarer Kasper Bondegaard Pedersen med et smil. Netop det med Camillas design har været en stor fordel for Trendday. Det giver eksklusivitet og gør, at Trendday ikke pludselig oplever at mangle varer, som det sker med fremmede mærkevarer. I august var 70 procent af salget egne designs.

Personificerede e-mails

Indehaver Casper Ackermann fra Ackermann Kommunikation tager hatten af for Scratchers resultater:

– Scratcher er et godt værktøj til at høste e-mailadresser med, det giver brugeren noget sjov, og det giver massiv værdi for forretningen. Der findes mange værktøjer til at høste e-mailadresser med, men med Scratcher får man de rigtige, relevante tilmeldinger. Man får både mange og gode abonnenter, forklarer han.

Ackermann Kommunikations rolle var blandt andet at bearbejde de indhøstede e-mails og at sætte et system op, så vinderne af trøstepræmierne blev mindet om, at deres gavekort snart udløb. Og ved hjælp af en særlig software kan hver enkelt nyhedsbrevmodtager for fremtiden få skræddersyede tilbud. Softwaren finder personens køb og interesser, for eksempel kjoler og sko, og systemet sørger for, at denne person får et passende specialtilbud.

comments